tisdag 3 mars 2009

gårdagens träning

Ja igår var det träning igen ! Bidde inte så mycket för min egen del men väl så roligt att kika på de andra. Kombinationen som sattes upp är inte helt enkel-
Går det att LOP / lead out pivot dvs inkallning med framförbyte så är det att föredra-

Det finns säkert många olika sätt att lösa kombinationen på -

Bidde LOP 1-2-3- mellan tunnelöppningarna- för att tänka rc mellan 3-4
O nu kommer jag till funderingens vara eller inte vara mellan 3-4 förvisso en rak linje mellan tunnlarna- men om 3;an hade bestått av två hopphinder så hade men kunnat göra ett framförbyte (fc), rent logiskt borde man ju kunna göra ett framförbyte mellan tunnelöppningarna nära nr 4 ? Dock i sådana lägen där jag faktist inte är helt säker tänker jag bakombyte (rc). Är lite osäker gällande detta- hmm- tål att diskuteras
4-5 våga skicka framåt, kan hunden slalom och hitta inång själv ? annars finns det flera varianter att lösa detta på- men inte helt enkelt- och definitivt att hinna upp i rätt posistion mellan 7-8 underlättar förvisso om jag har ett självständigt slalom, då ger det mig gott om tid att förflytta mig och planera mitt byte mellan 6-7-8. eller byta framför/ bakom vid 6 dvs följa med hela vägen upp vid slalom och således köra vä handling.
Threddle / motsatta handen mellan 7-8 tänka på att vända upp kroppen 9-10 rc eller fc - 10-11 motsatta handen/ threddle- 13 serpentin samma med 15 .
16-17 fc och skicka till baksidan av 17 sm var utbytt mot ett däck- eller bakombyte- och skicka.

Ja det finns nog en massa andra alternativ som flera bakombyten eller framförbyten men det gäller att man är rapp i benen oavsett hur man än löser det hela...eller bara köra hålla handen agility, ja det går det oxå . Underlättar om hunden kan läsa positional ques :) :)

Men jag har fått några funderingar - framförbyte eller inte mellan 3-4 hade det hopphinder hade det varit helt ok- men när det är tunnel ?
Motsatta handens sk RFP från Jim Basic- vara eller inte vara, är det threddel mellan 10-11 eller är det måtro okej med motsatta handen bara med kroppen åt fördriktningen...

Lite tankar och funderingar
// CaEk

1 kommentar:

  1. Nämen tjena! Finns du här åxå! Jag bytte från blogtown och hit bland annat för att jag tröttnade på text som ständigt försvann när man skulle skapa inlägg. Dessutom har den här bloggen lite mer att välja på när det gäller utseende och funktioner, även för såna som mig som inte är dataexperter=) Jag kollar båda bloggarna tills du bestämt dig..

    SvaraRadera